EGERERDŐ Zrt. Vasútüzeme
Szilvásváradi Állami Erdei Vasút
3348 Szilvásvárad, Szalajka u. 8.
kisvasut@egererdo.hu
+36 36/355-197
+36 30/355-183
Díjszabás (letölthető)
Menetrend (letölthető)
A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút bemutatkozása MS PowerPoint (pps) formátumban letölthető itt.

Szilvásvárad a Bükk-hegység nyugati lábainál található, mintegy 30 km-re Eger városától valamint 35 km-re a szlovák határtól, nagyon jó megközelíthetőséggel közúton személygépkocsival, menetrend szerint közlekedő autóbusszal (
menetrend itt található) vagy akár vasúton (
menetrend itt található) is.
Szilvásvárad legismertebb része a Szalajka-völgy. A Szalajka-völgy a Bükk-hegység és feltételezhetően Magyarország egyik leglátogatottabb hegyvidéki völgye. A táj szépségével elbűvöli a látogatót, mely történelmi emlékekben is rendkívül gazdag.
Olyan természeti értékek lelhetők itt fel, mint a Szalajka-patak, a Sziklaforrás, a Fátyolvízesés, a történelmi emlékek közül az Istállóskői Barlangban őskori leleteket fedeztek fel a 20. században, a most megújuló Szabadtéri Erdei Múzeum a korabeli erdőben dolgozó, ott tevékenykedő munkások életét mutatja be. A közelben találhatók a Mária-bánya (néhai vasbánya) valamint az Éleskővár és a Gerennavár romjai. Az Éleskővárat a tatárjáráskor, míg a Gerennavárat, mely lovagvárnak épült, Mátyás király idejében emelték.
A Szalajka-völgy névadója maga a gyors folyású Szalajka-patak. A "Szalajka" név a szalakáli-hamuzsír szavakból eredeztethető, latinul: "sal alcalicus", mely a hajdani helybéli üveggyártással hozható összefüggésbe. A Szalajka-patak vizét számos helyen gátakkal duzzasztották fel a völgy teljes 4 km-es hosszúságában. A pisztrángot ezekben a mesterséges tavacskákban tenyésztik.
A völgyben közlekedik a keskeny nyomtávú kisvasút, mely szinte az egész évben menetrend szerint szállítja a turistákat.

1908. májusában az akkori fölbirtokos (báró Wessely Károly)korszakalkotó elhatározásra jutott: ki kell aknázni a térség feltáratlan kincseit. Keskeny nyomközű vasutat kell tervezni és építeni Szilvásváradon.
A teljes hálózat 1921. évre épült ki, megkoronázva egy 1.5 km hosszú, 40%-os emelkedésű kötélvasúttal, mellyel létrejött a kapcsolat a fennsíki vasútvonal és a faluban lévő fatelep között.
A 60-as évek elején megkezdődött a teherautókkal történő faanyag-szállítás. A vonatokat egészen 1966-ig gőzmozdonyok vontatták. Legvégül a kisvasút 1967-ben munkanélkülivé vált, csupán a személyszállítás maradt, de hamarosan gyorsuló növekedés vette kezdetét.
2010. decemberével új fejezet kezdődött kisvasút életében: Az ÉMOP-2.1.1/B-09-2009-0012 számú "Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése" nyertes pályázatnak köszönhetően több, mint félmilliárd forintos beruházás indult el az EGERERDŐ Zrt. területén, a Szalajka-völgyben és közvetlen környékén. A programnak köszönhetően két év múlva a Szalajka-völgy végig járható lesz kerekes székkel és babakocsival is.
A vasútfejlesztési projekt fő elemei:
-
Indítóállomás épületének felújítása
-
Volt erdészház (Halastó épület) felújítása és funkciókkal való ellátása (információs pont, elsősegélynyújtó hely, akadálymentes vizesblokk)
-
Végállomás épület és a peron fejlesztése
-
Gloriette tisztás vizesblokk kialakítása
-
MK-48-as mozdony hibridhajtásúvá átalakítása
-
2 db nosztalgia kocsi kialakítása
-
Erdészeti út burkolat-megerősítése valamint elektromos földkábel fektetése
-
Vasúti pálya átalakítása, bővítése (újabb kitérővágány kiépítése)
-
Játszótér építése a Gloriette tisztáson

